Midden-Nederland route 2022

Dinsdag 14 juni

Breda – Leidschendam                                         goed weer                             95 km

Jan was om 07.45 uur bij mij. We hebben eerst koffie op en vertrokken rond 08.20 uur, nadat Mieke ons had uitgezwaaid. Onze eerste slaapplaats zou in Leidschendam zijn. We gingen de Moerdijkbrug over, wat een herrie is het  langs de snelweg. Snel weg van de snelweg en genieten van de stilte. Na een kleine 25 kilometer was onze eerste rust. Op een bankje in de natuur appeltje en mueslireep op. Wat hadden we weer prachtig weer. Bij cafetaria een kopje koffie en thee op. We hadden er 40 kilometer op zitten. We hadden afgesproken dat we telkens rond de 20 kilometer zouden rusten, want we worden wat ouder zei Jan. Rond 12.40 uur reden we langs het Feijenoord stadion. In Rotterdam waren diverse bordjes verdwenen en andere bordjes zaten vol stickers.  Daar tegenover hebben we zitten lunchen. Bij buurtschap De Zwet stond de brug open om 14.20 uur er moest een lange boot door via de Berkelsche Zwet, dus een extra rustpauze. Onderweg kwamen we een bord tegen met zelfbediening, wij stoppen. Moesten zelf koffie en theezetten, kostte maar 1 euro. Na alles opgedronken te hebben en opgeruimd zijn we weer verder gefietst. We waren rond 15.00 uur in Delft. Daar zijn we in de Nieuwe Kerk geweest, eerst ik, daarna Jan. Willem de zwijger zei niet echt veel. Vanaf Delft was het niet ver meer naar Leidschendam voor onze eerste slaapplaats.  Daar aangekomen kregen we een lekkere koele cola van onze gastvrouw Maria en hebben we in de tuin lekker zitten babbelen. Rond half zes gingen we douchen. Na het douchen naar het centrum gefietst. We zagen een Chinees daar zijn we naar binnen gegaan. Daar hebben we bami met kip gegeten. Op de terug weg nog een soft ijsje op. Bij het logeeradres vroeg Maria of we nog een bakje thee lusten Nog even wat zitten kletsen. Rond 21.00 uur naar boven gegaan zoals Jan het noemt om de benen te laten rusten.

Woensdag 15 juni

Leidschendam – Odijk                               goed weer   windje tegen              90 km

Na het optuigen van de fiets hebben we genoten van het heerlijke ontbijt. Na het afrekenen zijn we rond 08.30 uur vertrokken. Mijn fiets stond op slot maar kon mijn fietssleutel niet vinden. Ik heb toen mijn reserve fietssleutel gepakt. Waarschijnlijk zit de sleutel in mijn uitgaansbroek. Maria deed de poort open voor ons en zag iets liggen bij de poort, bleek het mijn fietssleutel te zijn. Die is gisterenavond waarschijnlijk uit mijn zak gevallen met het pakken van de sleutel om de poort af te sluiten.                                                                                                                            We zaten zo op de route die wij zouden gaan fietsen namelijk Midden-Nederland route LF 4A. Wij fietsten hele stukken langs een kanaal. Deze dag hadden we wat wind tegen maar het was goed te doen. We kwamen niets tegen om te drinken. Kwamen we om 11.00 uur Fort Wierickerschans tegen. Dat was een mooie gelegenheid om wat te drinken. Daar konden ze ons niet aan koffie en thee helpen. Ze hadden een hele groep mensen om voor te zorgen. Dat is jammer we gingen weer verder. Om 11.30 uur zijn we lekker op een bankje gaan zitten pakje appelsap met reep muesli op. Rond 12.15 uur fietsten we langs Kasteel De Haar. Was van buiten een heel mooi en groor kasteel.  Om 13.30 uur hebben we ons eerste bakje koffie en thee genuttigd. Het smaakte Jan goed hij nam nog een bakje koffie. Rond 15.00 uur moesten we nog een kleine 8 kilometer fietsen. We zijn in plaats van linksaf richting Odijk, rechtsaf gegaan naar Bunnink. Daar hebben we een soft ijsje en een lekker koel blikje cola op. Rond 16.30 uur kwamen we bij ons logeeradres aan in Odijk. Daar kregen we thee aangeboden. Na de thee gingen we twee trappen op om naar onze slaapgelegenheid te gaan. Lekker gedoucht. Jan heeft nog twee adressen gebeld voor zondag en maandag. Zondag slapen we in Doesburg. Maandag zouden we in Berlicum slapen maar Jan kreeg nog niemand te pakken, hij zou het morgen alsnog proberen. We gingen eten bij een cafetaria. We bestelden tweemaal de schotel kipsaté met friet. Dat zag er goed heel goed uit. Colaatje en pilsje erbij genomen Heerlijk.

Donderdag 16 juni

Odijk – Dieren                                 goed weer  windje tegen               90km

Na een zelfbereid ontbijt, koffie, sap, thee, kaas, krentenbol, mueslibol, kersen en nog veel meer. Dat je het zelf klaar moest maken was overgebleven van Corona. Dan was het contact wel wat minder, maar het was wel beter en zeker voor oudere mensen. We vertrokken weer om 08.30 uur. In het dorp heeft Jan gisterenavond gepind en ik ging deze ochtend pinnen. We zaten na een kleine kilometer weer op de route. Na een kleine 20 kilometer kwamen we een fruitkraam tegen daar hebben we een flesje appelsap en sinaasappelsap gekocht en op het bankje op gedronken. Lege flesjes weer teruggebracht. Na 2 kilometer kwamen we een echt terras tegen, daar zijn we gestopt om wat te drinken en een sanitaire stop te doen. Op ongeveer 45 kilometer een bankje gereserveerd om onze boterhammen, papje en appel op te eten. Helaas was het wel in de volle zon, dus zullen we er maar van genieten. We hebben ons maar ingesmeerd met zonnecrème. Een klein half uurtje later gingen we weer verder. In Arnhem hebben we twee colaatjes op Na het afrekenen vroeg de ober of we nog koffie van hem wilden. Nou graag zeiden we. Na de koffie afscheid genomen van de ober. In Arnhem hadden we al een paar kleine klimmetjes, dat was een goede opwarmer voor de Postbank op de Veluwe.  Op de Veluwe was het klimmen en dalen. We hebben beide een keer terug moeten schakelen naar het kleinste tandwiel voor. Er passeerde mij een man die zei tegen mij, oh je hebt nog een gewone fiets knap hoor. Toen we de Veluwe verlieten hebben we eerst nog een ice en een pilsje op bij Caroline- Hoeve. Hier heeft Jan wel eens gegeten met Els, Wim en Vemmeke na een fietstocht. Toen we in Dieren kwamen begon het zoeken en vragen naar de Oranjenassaustraat. Het duurde even maar uiteindelijk vonden we het na diverse keren vragen. We werden heel hartelijk ontvangen door Marijke en Yme. Ze vroegen of we thee lusten, met krentenbrood en suikerbrood. Dat smaakte wel lekker. We moesten twee trappen op om bij de slaapkamer te komen. Jan had nog gebeld voor een slaapplaats. In Berlicum was nergens een plaatsje vrij. Jan ging verder bellen en in Sint- Michielsgestel had hij een slaapplaats gevonden voor maandagavond. Was een kleine 15 kilometer verder dan Berlicum, dat wil voor ons toch niets zeggen.Na het douchen zijn we naar het centrum gelopen. We hebben bij cafetaria Kokkie friet met hete kip en frietje stoofvlees, pilsje en cola besteld. Na dit alles nog een soft ijsje op. Hier was de Gazelle fietsfabriek gevestigd. Dat kon je wel merken er stonden heel wat Gazelle fietsen hier in Dieren. We liepen nog langs de fabriek van Gazelle.

Vrijdag 17 juni

Dieren – Haaksbergen                                          goed weer                 80 km

We vertrokken weer om 08.30 uur na een voortreffelijk ontbijt.  We kwamen diverse fietsers tegen met bepakking, alleen fietsten ze de andere kant uit. We fietsten vandaag veel over bospaadjes en sintel weggetjes. Ze waren lekker smal. Het is wel een voordeel dat er dan geen auto’s rijden en we meestal in de schaduw fietsten. Het was allemaal goed te doen. We moesten met het pontje over om in Bronckhorst te komen. In het stadje Bronckhorst hebben we wat gedronken. Daar zijn we wel eens eerder geweest met het Familie Meijvis weekend.  Diverse extra pauzes ingelast, want we hoefde maar 80 kilometer vandaag. Dus dat was een eitje voor ons. We kwamen rond 16.25 uur aan op ons logeeradres in Haaksbergen. Hier zouden we twee nachten logeren. Van onze gastvrouw Diny kregen we een cola en een pilsje aangeboden. Uitleg over de sleutel gekregen, want Diny ging zo weg. Dus als we de fietsen binnen in de garage zetten dan kunnen we de garage op slot doen. Lekker gaan douchen en daarna in het dorp gaan eten bij restaurant Jeruzalem. We namen allebei een grote schotel kip met gebakken aardappelen en een pitabroodje. We gingen weer terug naar ons logeeradres. Daar heeft Jan nog een biertje uit de koelkast genomen. Beetje aangerommeld en daarna de benen weer te rusten gelegd.

Zaterdag 18 juni

Haaksbergen – Enschede – Haaksbergen                    zeer warm                 80 km

Diny had een heerlijk ontbijt voor ons klaar gezet, eitje, krentenbrood, warme broodjes, papje en aardbeien. We konden niet alles op zoveel was het. We zaten pas om 09.00 uur op de fiets. Het zou een trainingsritje worden, want we hoefden geen tassen mee te nemen, want we zouden vannacht hier weer slapen. Jan nam wel een kleine tas mee met diverse fietsspullen, o.a. fietspompje, reservebandjes en bandafnemers. We gingen naar Enschede daar was het begin en eindpunt van onze route LF4A .We hadden een kleine 20 kilometer afgelegd we gingen op een bankje zitten voor onze verplichte rust. Na 25 kilometer kwamen we een bordje tegen Haaksbergen 6 kilometer!!!! Diverse extra pauzes ingelast in verband met de warmte. Het kwik liep gestaag omhoog naar 31 graden. Na 50 kilometer op een terras gaan zitten daar hebben heb ik een broodje gezond en Jan een uitsmijter op. In Enschede aangekomen was bij het Twente stadion een opstelling van vele vrachtwagens die met verstandelijke gehandicapten door heel Enschede zouden gaan rijden. Toen ze vertrokken deden alle vrachtwagens claxonneren. We zijn ze nog een keer tegengekomen deden ze weer luid toeteren. Overal stonden mensen te zwaaien naar de vrachtwagens. We hoorden ze regelmatig claxonneren. Na ongeveer 57 kilometer waren we in Enschede op het eindpunt van de Midden Nederland Route. Dit was tevens weer het beginpunt van de LF4A. Vanaf hier gingen we weer richting Haaksbergen maar niet voordat we op het terras op de markt wat hadden gedronken. Het was ontzettend druk op de terrassen. Rondom de kerk stonden wel een paar honderd fietsen geparkeerd. Na een kleine 45 minuten vertrokken we weer. Stopten we onderweg voor een ijsje stonden er minstens 10 mensen in de rij. Daar gingen we niet op wachten zei Jan en weg waren we weer. Vlakbij Boekelo hebben we in een hotel de man twee cola tegelijk besteld, ze hadden geen groet cola. We waren rond 17.10 uur weer op de Orchidee in Haaksbergen. Lekker gedoucht zo heerlijk na zo’n warme dag. Daarna weer heerlijk gaan eten bij Restaurant Jeruzalem. Toen wij ernaartoe fietsten voelde Jan aan zijn voorband, die vond hij wel wat slap staan. Lekker gegeten allebei een heerlijke pasta op met een pilsje en een alcoholvrij biertje. Na het afrekenen voelde Jan aan zijn voorband, die stond leeg. Deze met het handpompje op druk gezet en gelijk naar de Orchidee gefietst. Daar hebben we de spullen van boven gehaald om de band te wisselen. Fiets op zijn kop gezet Jan heeft het bandje eruit gehaald. Jack heeft nieuw bandje een beetje opgepompt met de voetpomp. Jan nieuw bandje erin gedaan. Jack alles weer opgeruimd. Band opgepompt en wiel teruggezet. Het was weer een goede samenwerking van ons. Ik vroeg aan Jan kan jij een boodschappenbriefje maken zodat ik niets vergeet. Ja, zei Jan en ik kreeg mijn boodschappenbriefje, ik kon niets vergeten!!! Zie lijstje.

Zondag 19 juni

Haaksbergen – Doesburg                                     beetje regen                         80 km

Na een heerlijke nachtrust en een heerlijk ontbijt gingen we na het afrekenen bij Dinyweer verder met onze route. We moesten eerst een stukje terugfietsen voor we weer op de route zaten Dat was niet zo erg we hadden toch tijd zat. Rond de klok van 10.00 uur begon het zachtjes te regenen, we deden onze regenjasjes aan. Rond 11.00 uur werd het Jan te gek en stopte om de regenbroek ook aan te doen. Ik was solidair met Jan en deed ook mijn regenbroek aan. Bij een Rustpunt koffie en thee op, die moesten we wel zelf zetten. We konden om 12.00 uur onze regenpakken weer uitdoen het was weer droog. We hebben gelijk onze lunch genuttigd, we stonden toch bij een bank. In het stadje Bronckhorst hebben we weer wat gedronken. We hoefden nu niet met het pontje over, want we gingen nu de LF3 volgen om naar huis te gaan. Tussen door bij een camping koffie en thee op, We zouden ongeveer 16.30 uur bij ons logeeradres in Doesburg aankomen. We waren iets te vroeg er was niemand thuis. Bij een cafetaria wat drinken gekocht. Even later kreeg Jan een telefoontje dat mevrouw thuis was. We waren vlakbij dus gingen we weer terug. De gastvrouw Marijke deed de deur open en wees ons de weg naar het huisje. Twee keer rechts en daar stond Marijke. Ze legde ons van alles uit ze ging zo weer weg want haar man was muziek aan het maken en daar zou ze naar toen gaan… Aan haar gevraagd of we ergens konden eten. We kregen een plattegrond het was ongeveer 7 minuten lopen. Na het douchen zij we gaan lopen. We gingen bij een Pizzeria eten. We hebben beide een kipschnitzel met friet besteld met pilsje en ice tea. Toen wij bijna klaar waren kwam Marijke en haar gezelschap binnen. Na het afrekenen hebben we nog een rondje Doesburg gedaan. Dit was een mooi oud stadje, veel monumenten.

Maandag 20 juni

Doesburg – Sint – Michielsgestel                                    goed weer                 106 km

Om 08.00 uur werd het ontbijt gebracht door Marijke. Na het ontbijt graag even afwassen en bedden afhalen. Dit hadden we nog nooit meegemaakt bij Vrienden op de Fiets. Maar voor alles moet een eerste keer zijn. We gingen om 08.30 uur weer vertrekken.  Na een kleine 4 kilometer zaten we verkeerd. We zijn teruggefietst en zagen dat we een afslag hadden gemist. Het moest de eerste afslag zijn en wij hadden de tweede genomen. Ze lagen wel dicht bij elkaar. We zaten weer op de route. We reden heerlijk langs de Oude IJssel. Na een kleine 24 kilometer een rust ingelast om wat te drinken. We gingen richting Huissen daar moesten we met het pontje  mee. We gingen de Nederrijn over varen. Vanaf Huissen hadden we geen LF route meer, we gingen nu de knooppunt bordjes volgen. Jan had alle nummers hiervan opgeschreven , die we moesten volgen. Dat was wel veer werk maar dan had je ook wat. Na 35 kilometer weer rusten en lunchen net nog in Nijmegen. Blij dat we Nijmegen uit waren diverse bordjes weg en sommige gestickerd waardoor het wat lastig was om de weg te vinden. In Ravenstein een heerlijke koele cola gedronken. Vanaf hier werden de wegen kilometerslang klinkers met diverse gaten de fiets ging er heftig van trillen. Na een kleine 90 kilometer op een bankje gezeten ieder een mueslireep van Jan op. Het was nog ongeveer 15 kilometer fietsen. We kwamen om 17.10 uur aan bij ons logeeradres in Sint- Michielgestel. Hier hadden we ook een vrijstaand huisje voor ons zelf.  Mevrouw zou morgen zelf het ontbijt komen brengen. Deze dag hadden we 106 kilometer gefietst. We gingen eerst lekker douchen en daarna naar de Chinees. Helaas geen Chinees die was gesloten. Tegenover de Chinees zat een friettent. Daar hebben we beide een satéschotel besteld. Jan vroeg of ze een pilsje hadden. Die hadden ze wel alleen zou hij die in een milkshake beker krijgen. Na tien minuten zei Jan doe mij nog maar een milkshake hij was zo lekker. Ik bleef het maar bij een cola light houden. Na het eten nog een soft ijsje genomen en daarna rustig terug gewandeld naar ons huisje. Het huisje lag aan een hele drukke weg dus dat beloofde wat voor vannacht.

Dinsdag 21 juni

Sint- Michielsgestel – Breda                                 lekker weer                           60 km

We hebben ondanks de drukke weg toch goed geslapen.  Het ontbijt werd rond 08.30 uur gebracht. Het was weer een heerlijk ontbijtje zoals we dat gewend zijn van Vrienden op de Fiets. We vertrokken om 09.00 uur. We reden een kleine 23 kilometer toen we stopten om wat te drinken. We reden op verschillende bospaadjes. In Oisterwijk stopten we bij een bakker, daar namen we voor de eerste keer wat lekkers bij de koffie en thee. Een heerlijke koffiekoek. In Oisterwijk heeft Jan een knikkerspel met knikkers gekocht voor Ravi. We fietsten weer verder richting thuis. In Gilze hebben we weer maar eens een soft ijsje op. Het was vanaf hier nog een kleine 15 kilometer. In Breda aangekomen zijn we langs bloemist van Eijck gereden om bloemen te kopen voor Els. Jan en Els waren afgelopen zondag 52 jaar getrouwd. Om 13.50 uur kwamen we aan bij Jan zijn huis. Els was Ravi ophalen die zou zo komen. Els kwam om 14.20 uur thuis met Ravi. Ravi was maar wat blij met zijn knikkerpot en knikkers. Na een cola ben ik om 14.45 uur vertrokken naar huis, om daar aan te komen om 15.10 uur. Het was weer fijn om thuis te komen bij ons Mieke.

Het was een hele leuke fietstocht deze acht dagen. Veel plezier gehad en veel goed weer. 2 uurtjes regen is te verwaarlozen. Jan had een lekke band. Totaal 666 kilometer gefietst.